Klagomålshantering

Systematisk klagomålshantering

Klagomålshanteringen är en grundläggande del i Stockholms Stads kvalitetsstrategi som även gäller de fristående verksamheterna.
Benämningen ”Systematisk Klagomålshantering” är ett ord som klingar negativt men verkar i grunden positivt då det gäller att ta till vara och hörsamma synpunkter och förbättringsförslag.

Syftet med klagomålshanteringen
Kort sikt
– att hantera och lösa medlemmars/anställdas problem, synpunkter och förbättringsförslag.
Lång sikt – att använda förbättringsförslagen, synpunkterna och klagomålen för att förbättra verksamheten.

Vi vill på detta sätt hålla fram en tydlig struktur på vilket sätt vi kan hantera ett problem som uppstått/ har ett klagomål att framföra. Då kan det kännas tryggt och veta hur man går till väga. Tänk även på hur viktigt det är att ge uppmuntran och beröm då någonting känns bra! Det är något vi ska slösa med!

Vill du skicka ditt klagomål anonymt så går det bra att skicka dem till följande adress.
Förskolan Villekulla Blekingegat. 40c 11662 Stockholm.

Steg 1)
Vi vill uppmuntra till att synpunkter/klagomål på verksamheten eller dess personal tas upp direkt med den det berör. Om du efter kontakt med personalen fortfarande har klagomål, ta då kontakt med rektor. Detta kan du givetvis också göra om du av någon anledning inte personligen vill kontakta den problemet berör.

Steg 2)
Efter att ditt klagomål mottagits kontaktar rektor berörd personal för att få dess syn på sakfrågan.
rektor ansvarar för att uppföljning görs inom 14 dagar.

Steg 3)
Är du ej nöjd efter steg 2 kontaktar du rektor som i sin tur kallar samtliga berörda till samtal.
Om du valt att vara anonym så utreds och dokumenteras klagomålet, men ingen återkoppling kommer att ske. Observera att alla inkomna klagomål blir allmänna handlingar som måste lämnas ut om någon begär dem. Som regel gäller inte sekretess för anmälningar som kommer till klagohanteringsfunktion. Bara i enskilda fall kan personuppgifter om personen har skyddade personuppgifter eller riskeras att förföljas (av särskild anledning).
Samtliga samtal dokumenteras.

Har du frågor om klagomålshanteringen?
Kontakta rektor alternativt huvudmannen.
Rektor Ulrika Erikson: rektor@villekullafk.se
Ordförande Jonas Adner: adner.jonas[at]gmail.com